Take a fresh look at your lifestyle.

Cristian Onețiu – Business post-pandemie. Predicții raționale despre un viitor nesigur

0

Lumea înainte și după pandemie. Cât de mult va fi afectată societatea în urma virusului și a măsurilor de izolare. Sunt chestiuni care ne frământă pe toți, fie că suntem sau nu antreprenori. Am vorbit cu Cristian Onețiu, cel mai inspirator antreprenor din România și business advisor cu o experiență de peste 15 ani în domeniu.

DolceMag: Cum vezi tu această schimbare în economie, provocată de pandemie, din punctul de vedere al omului de business?

Cristian Onețiu: Suntem în fața unui nou început. Nevoi noi, comportamente noi de consum, economie nouă cu multe sectoare moarte și altele noi care încep să se vadă. Pentru antreprenorii adevărați și oamenii „schimbă lume” urmează probabil cea mai frumoasă perioadă. Pentru oamenii ce caută compulsiv stabilitate, confort și predictibilitate urmează o perioadă mai grea.

Tu ai renăscut deja din cenușă de câteva ori? Cum ai reușit să revii de fiecare dată?

E simplu. Nu îmi atinsesem obiectivul, acela de a deveni liber din punct de vedere financiar. Eșecurile mele îmi arătau că sunt încă prea nepregătit, prea individualist și prea nesăbuit pentru a putea merge pe drumul drept spre libertate. Nu am avut niciodată în mintea mea altă variantă decât înainte, spre visul meu.

Toată lumea vorbește despre o nouă criză economică. Tu ce părere ai despre asta? Te sperie faptul că ai putea fi nevoit să o iei de la capăt din nou?

 Într-adevăr este o criză. Dar nu generalizată în toate sectoarele. Unii plâng, alții vând batiste. Este foarte probabil ca unii antreprenori, chiar bine antrenați, etici și eficienți, activând în sectoare profund afectate să fie provocați să se reinventeze și să repornească, poate în alte sectoare. Dar aceștia nu pornesc de la zero. Au capital, au echipa de management, au relații, au bună reputație și, mai ales, au procesul de ajungere la succes. Ceilalți, care pluteau pe valurile unei economii în creștere, dar nu aveau nici în vremuri bune cele de mai sus, probabil vor face pasul înapoi: angajat undeva sau mic antreprenor de unul singur, dacă are o personalitate neintegrabilă într-o echipă.

Cât despre noi… activăm în nișe care abia acum încep să se transforme în segmente de piață: produse bio, stil de viață sănătos și educație pentru adulți. Acesta este avantajul să pornești în industrii emergente. Ai de lucru sigur 30 – 40 de ani.

Afacerile mici din anumite domenii sunt deja afectate de măsurile restrictive impuse de autorități. Cum crezi că ar putea să se pună la adăpost acești mici întreprinzători? Cum ar trebui să procedeze ca să supraviețuiască?

Nu e ușor să reziști în sectoare în care legea practic te-a blocat. Mai ales că antreprenorii români erau puțin inovatori, puțin organizați și puțin orientați spre dezvoltare continuă.  Însă când legea blochează un canal de distribuție și ești suficient de agil și ai resurse de dezvoltare, îți pornești rapid alte canale de vânzare pentru a trece perioada grea și pentru a supraviețui. Așa s-a întâmplat și în HORECA unde câțiva jucători au reușit să dezvolte zone noi de business: take-away, delivery, ready to eat, ready to cook… inclusiv să distribuie alte produse către clienții pe care îi aveau. Părerea mea este că afacerile mici sunt mici pentru că sunt conduse de lideri cu mintea mică. Așa vor rămâne întotdeauna, până când mentalitatea fondatorilor nu se va schimba. Ei sunt cei care se plâng acum în criză. Chiar și dacă sectorul lor a fost afectat într-o mică măsură.

Povestea ta cu succesul în business este foarte interesantă și motivantă. Ce ai învățat din fiecare încercare, din toată experiența ta?

Din primul faliment am învățat că banii afacerii tale nu sunt banii tăi. Și doar o mică parte din banii care circulă în afacere pot fi cheltuiți de tine.

Din al doilea am învățat că prieteniile trebuie asigurate cu acte. Atunci când îți merge bine, dar tu nu te-ai ocupat să scrie în acte ce și cât ți se cuvine, practic ești la mâna celui ce apare în acte. Se spune că există „Gentleman Agreement” atât timp cât de ambele părți există un gentleman. Eu nu am avut norocul ăsta.

Din al treilea faliment am învățat că în afaceri nu trebuie să faci „revoluție”, ci doar „evoluție”. Am creat un serviciu care era prea mult înaintea vremurilor.

Din al patrulea faliment am învățat că nu există alt șef al afacerii în afară de client. Un client mulțumit este cel mai important activ al unei afaceri. Și că tot ce avem de făcut este să avem întotdeauna grijă de calitatea pe care o promitem.

Care sunt cele mai importante reguli pe care trebuie să le respecte un antreprenor la început de drum, că să nu eșueze?

Dacă ar fi o listă scurtă de câteva, ele ar fi general valabile în orice afacere și ciclu economic, iar dacă eu aș avea aceste „secrete”, probabil aș fi cel mai bogat om de pe planetă. Nu există rețetă fixă. Nu există garanții. Nu există „trei reguli simple” pentru a avea succes. Doar în cărți poate exista așa ceva. Există însă 3 zone mari în care orice antreprenor trebuie să muncească pentru a-și găsi propria rețetă a reușitei:  VIZIUNE, PLANIFICARE și ACȚIUNE. Iar procentul de timp și efort pe care trebuie să îl aloce este 1% VIZIUNII, 9% PLANIFICĂRII și 90% ACȚIUNII zilnice.

Se spune că nu oricine poate să facă business, că trebuie să ai o gândire setată cumva nativ către business că să poți ajunge unde ai ajuns tu, de exemplu. Tu ce crezi despre acest lucru, este adevărat?

Orice om harnic, serios și perseverent poate face o mică afacere care să îi plătească un salariu decent. Nu oricine poate să facă o afacere cu adevărat profitabilă și relevantă în sectorul de activități. Și doar câțiva pot face afaceri mari, internaționale. Nu cred în ideea de „nativ pentru afaceri”. Cred în educație, strategie, cooperare, dezvoltare personală, planificare, inovație, branding și cultură organizațională a performanței. Asta este o parte din fișa de post a unui antreprenor.

Cum ai dezvoltat Life Care? Povestește-ne despre acest business și cum ai gândit succesul său?

Life Care a apărut în 2005 cu ideea fixă de a ajuta 100.000 de oameni să trăiască o viață mai bună și mai prosperă. Să importăm produse naturale de calitate și să oferim oricărui om o șansă de a câștiga extra-venituri, spunând altor prieteni și cunoștințe despre experiența lor cu aceste produse. După 2 ani de zile am înțeles că peste standardul de natural există BIO: fără semințe modificate genetic, fără conservanți chimici, într-un proces de depozitare, producție și ambalare foarte strict. Iar acest lucru oferea oamenilor produse ce aduceau nutriție adevărată, nu produse „răsfăț frumos ambalat” care îi îmbolnăveau în timp. Pe vremea aceea, majoritatea prietenilor noștri construia niște case sau un bloc. Noi am ales o altă cale, care se potrivea mai mult cu valorile și principiile noastre de viață. Chiar dacă majoritatea râdea de noi și prietenii ne rugau să ne apucăm de chestii serioase, nu mai „tăiați frunze bio la câini”. 

Astăzi suntem prezenți în peste 20 de țări, am deschis piața din USA și tragem tare să ajungem în 5 ani la o cifră de afaceri anuală de peste 20 de milioane de euro. Avem peste 70 de angajați, peste 50.000 de parteneri independenți și am livrat până acum peste 2,5 milioane de comenzi. Și poate cel mai valoros aspect este că ultimii ani au fost dezvoltați de echipa noastră de management, fără prea mare aport din partea noastră ca fondatori. O echipă în adevăratul sens al cuvântului! Suntem foarte mândri de ei, cum duc mai departe viziunea și principiile noastre!

Te consideri un vizionar?

Cuvântul vizionar e pentru puțini oameni în afaceri: Steve Jobs, Larry Page, Elon Musk, Richard Branson… și alții din liga asta. Eu mă consider un bun observator al pieței. Și un perseverent dezvoltator de soluții la problemele acestei piețe. Mi-ar plăcea să fiu ținut minte ca un antreprenor al binelui mai mult decât un vizionar. Un antreprenor care a vrut, prin fiecare afacere, să lucreze la mai binele clienților, al angajaților, furnizorilor și al pieței în general. 

Povestește-ne despre cel mai recent proiect, Business Mentors. În ce constă programul?

De câțiva ani de zile, câștigându-mi timpul liber, am fost tot mai des solicitat să contribui la dezvoltarea strategică a altor companii românești. Și am reușit să contribui, în calitate de președinte al consiliului de administrație, la dezvoltarea câtorva companii foarte serioase, ce își doreau să scaleze de la 10 milioane de euro, la 100 de milioane, la nivel internațional. Apoi am vrut să dau această cunoaștere la cât mai mulți alți antreprenori, dezvoltând programe educaționale disponibile online și offline. După o vreme am înțeles că doar gnoza nu este suficientă. Antreprenorii au nevoie de inspirație și de educație structurată, predate la nivelul lor de înțelegere și, mai ales, de asistență în transferul acestor informații în echipa de management. Atunci am înțeles că dacă vreau să fac o diferență în acest sector educațional pentru antreprenori, trebuie să mă multiplic. Să aduc lângă mine alți antreprenori, care să învețe cum și ce au de dat mai departe pentru a contribui la dezvoltarea antreprenorului și afacerilor lui. Un program complex, care să fie livrat de antreprenori, în ajutorul antreprenorilor. Cum să își crească vânzările procesual, cum să își construiască un buget de vânzări și cheltuieli realist, cum să își construiască o echipă fantastică și cum să treacă de la Șef la Lider. Acestea sunt cele patru programe în care Business Mentorii se certifică pentru a le da mai departe.

Cum îi ajută pe cei care intră în program și ce beneficii aduce mediului antreprenorial?

Cei  ce intră în program sunt în primă faza susținuți să deprindă tehnici de facilitare, gestionare a unui grup, training și vorbit în public. Urmează VÂNZĂRI 5X și apoi, după minim 10 livrări, au dreptul să aplice la următorul program: BVC, bugetul de venituri și cheltuieli.

O mare parte din cei ce parcurg acest proces declară că primul mare impact îl văd în propriile afaceri. Ei se uită în interior și își dau seama ce și unde au de lucru, pentru că atunci când ești în fața altor antreprenori și le predai ceva, ei te întreabă imediat: “Tu cum faci asta?” Iar această responsabilitate îi face pe mulți Business Mentori să își așeze propriile afaceri. Unii pot singuri în propria organizație, alții fac schimb de roluri cu alți Business Mentori. Beneficiile pe care sperăm să le aducem în mediul antreprenorial sunt legate de creșteri reale de afaceri, de creșterea nivelului de profesionalism la care operează antreprenorii ce trec prin mâna Business Mentorilor și, bineînțeles, la nivel de sentiment de siguranță și încredere în afaceri, indiferent de vremurile pe care le parcurgem.

Așteptăm de 30 de ani ca statul să ne organizeze, să ne formeze, să ne susțină. Am așteptat destul. Ceva trebuie făcut. Pornind de la firul ierbii. De la antreprenori, pentru antreprenori.

Cum vezi tu anul 2021? Care este planul tău de dezvoltare pentru noul an?

Dacă acest COVID ne lasă în pace, anul 2021 va fi anul de cotitură. Se vor tria antreprenorii asumați de cei de ocazie. Se vor schimba paradigme economice și coloși vor pica. Și, evident, se vor vedea „piticii” ce urmează să fie noii coloși. Formele de lucru învechite vor pica, noi forme vor începe să fie legiferate. Digitalizarea va continua mai alert decât în 2020, iar distanțarea socială (cea din social media, nu cea cauzată COVID-ului) va duce oamenii într-o zonă de lipsă de sens. Se vor deconecta de social media mai mulți decât oricând și o parte mult mai mare decât de obicei își vor pune întrebări serioase legate de sensul și semnificația personală. Și de data asta, chiar vor face ceva în  această privință. Într-un cuvânt… oamenii se vor trezi în masă.

Și de aici va porni o nouă etapă. Următorii 3-5 ani sunt ani de cotitură. Dacă alegem direcția bună, vom avea din nou vremuri bune. Dacă nu… înseamnă că încă mai avem de învățat ca umanitate. Așa cum și eu am învățat din falimente că eram încă necopt pentru libertate și autonomie.

Planul meu? Să observ atent, să planific și să duc prin companiile mele cât mai mulți oameni în stare bună spre malul cel bun și roditor.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More