Take a fresh look at your lifestyle.

Cum se manifestă un atac de panică?

Un atac de panică ar putea fi definit ca fiind instalarea bruscă a unei stări intense de frică sau a unui disconfort copleșitor, care atinge apogeul în doar câteva minute. Un atac de panică poate include cel puțin patru dintre următoarele simptome: palpitații, bătăi rapide ale inimii sau ritm cardiac accelerat, transpiraţie, tremur, senzații de scurtă durată de sufocare, dureri toracice sau disconfort în piept, greață sau durere abdominală, senzație de amețeală, instabilitate sau slăbiciune, frisoane sau senzații de căldură, senzația de amorțeală sau de furnicături, sentimente de paranoia sau de depersonalizare, teama de a pierde controlul sau teama de a muri.

Unii oameni experimentează ceea ce se numește atacuri de panică cu simptome limitate, care sunt similare cu atacurile de panică obișnuite, dar care sunt însoțite de mai puțin de patru simptome. Deși anxietatea este adesea însoțită de simptome fizice, cum ar fi palpitații de inimă sau noduri în stomac, ceea ce diferențiază un atac de panică de alte simptome de anxietate este intensitatea și durata simptomelor.

Atacurile de panică ating, de obicei, nivelul maxim al intensității în 10 minute sau mai puțin și apoi încep să scadă. Datorită intensității simptomelor și tendinței lor de a imita simptomele bolilor cardiace, problemelor tiroidiene, tulburărilor respiratorii și simptomele altor boli, persoanele cu tulburări de panică ajung adesea la spital sau chiar la urgență, convinși fiind că suferă de o problemă gravă care le pune viața în pericol.

Atacurile de panică pot apărea în mod neașteptat în timpul unei stări de calm sau în stare anxioasă. Deși atacurile de panică sunt o caracteristică definitorie a tulburării de panică, nu este neobișnuit ca foarte multe persoane să experimenteze atacuri de panică în contextul altor tulburări psihice. De exemplu, o persoană care suferă de tulburare de anxietate socială ar putea avea un atac de panică înainte de a vorbi la o conferință, iar o persoană cu tulburare obsesiv-compulsivă ar putea avea un atac de panică atunci când este împiedicat să își respecte o rutină sau un ritual personal.

Atacurile de panică sunt extrem de neplăcute și pot fi foarte înfricoșătoare. În consecință, persoanele care suferă de atacuri de panică repetate devin adesea foarte îngrijorate cu privință la când va avea loc următorul atac de panică și se întreabă cum își pot schimba stilul de viață pentru a evita atacurile de panică, cum ar fi evitarea exercițiilor fizice pentru a menține ritmul cardiac scăzut sau evitarea anumitor locuri care le pot declanșa un atac de panică.

În trecut, diagnosticarea acestei afecțiuni era foarte dificilă și în continuare foarte multe persoane se tem sau se stânjenesc să vorbească despre această problemă cu cineva, inclusiv cu medicii sau cu cei dragi, de frică să nu fie considerați drept o persoană ipohondră. În schimb, preferă să suferă în tăcere, distanțându-se de prieteni, de familie și de alte persoane care le-ar putea veni în ajutor. Alte persoane care suferă de atacuri de panică nu știu că au o tulburare reală și foarte tratabilă. Doar prin creșterea nivelului de educație, persoanele care suferă de atacuri de panică vor avea curaj să discute despre simptomele lor cu un profesionist din domeniul sănătății și să caute un tratament adecvat.

În timpul unui atac de panică, este indicat să vă concentrați pe respirație, să numărați până la 10 sau să vă concentrați strict pe simțuri. V-ar putea fi de ajutor bomboanele sau gumele mentolate sau să atingeți o textură moale, cum ar fi o pătură plușată sau să strângeți în pumn o minge antistres. După ce are loc un atac de panică, este important să acordați atenție organismului. Poate veți dori să vă odihniți, să mâncați sau să beți ceva. Dacă vă simțiți capabil, discutați cu cineva de încredere, spuneți-i că tocmai ați avut un atac de panică și explicați-i cum ați dori să vă ajute dacă veți avea un alt atac. 

Cmentariile sunt închise

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More