Take a fresh look at your lifestyle.

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile

0
Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 1

Artist premiat la nivel internațional, licențiat în arte și design dar și autodidact, om de business iscusit, creator de imagine, pasionat de frumos… ar trebui prea multe cuvinte pentru a descrie complexitatea umană și profesională a lui Lucian Enasoni. Tot ceea ce ține de implicarea sa în conceptul de “imagine”, de la fotografie la stil vestimentar și până la design grafic, poate fi regăsit sub brandul ENASONI… pe omul Lucian vă invit să îl descoperiți în interviul pentru DolceMag.

DolceMag: Lucian, am studiat pagina ta de prezentare și am fost uimită de cât de complex și complet abordezi aspecte din artă și tot ceea ce ține de “imagine”. Cât de greu a fost să îmbini toată această complexitate artistică într-un business de succes?
Lucian Enasoni: Mulțumesc pentru apreciere! Având în vedere că toate aceste planuri de imagine s-au dezvoltat treptat, în decursul anilor, nu mi-am dat seama dacă a fost greu sau complicat. Nu aș fi putut începe din start cu atâtea domenii de activitate, am construit pas cu pas, pe o perioadă de aproximativ 15 ani, de când activez în design. Acum, privind în urmă văd cum acestea s-au împletit într-un mod armonios sub aceeași tematică: imaginea, fie ea business (branding/design), personală (vestimentație/accesorii) sau artistică (fotografie).

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 2

Care este, de fapt, nucleul în jurul căruia funcționează această
„mașinărie a imaginii” pe care ai creat-o?

Dacă ar fi să pun un titlu peste ceea ce lucrez zi de zi, aș spune „Imagine construită pe principii.” Orice proiect de design la care mă angajez trebuie să aibă un scop bine definit, concret și util unei cauze. Funcția unui produs îi determină forma, după cum spunea și celebrul dicton Bauhaus: “form follows function”. Multă lume știe deja că nu accept proiecte care intră în conflict cu principiile mele sau care ar putea produce efecte negative în societate: reclame la tutun, alcool sau pentru evenimente sau localuri “dubioase”, nu veți găsi așa ceva în portofoliul meu.

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 3

Design, fotografie, comunicare, identitate vizuală, consultanță
stilistică… în ce ordine și în ce fel le-ai descoperit și le-ai
aprofundat? Care e povestea ta cu fiecare în parte?

Totul a început cu fotografia și desenul. Am început să fotografiez pe aparate cu film și să schițez peisaje urbane din locurile în care călătoream. Apoi am trecut la pictură și grafică. A urmat o perioada de design auto și industrial – design de produs. Treptat am ajuns la branding și identitate vizuală iar după alțicâțiva ani am ajuns la design vestimentar, consultanță de stil și concepție de accesorii vestimentare.

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 4


Care sunt modelele care te-au influențat cel mai mult în cariera ta de până acum?
În primul rând, l-aș menționa pe Walter de Silva, pe care îl consider mentorul meu în materie de design și “arhitectură” a proporțiilor. Erik Spiekermann este expertul de la care am învățat cel mai mult în materie de tipuri de caractere/fonturi. În 2001 l-am cunoscut la Herzogenaurach – Germania pe Stephan Dietrich, pe atunci Head of Design la adidas Footwear și am fost impresionat de modul în care conducea cu succes o echipă diversă de designeri internaționali într-un stil open-minded! Dintre profesorii pe care i-am avut la Facultatea de Arte și Design din Timișoara l-aș menționa pe Prof. Dr. Cristian-Robert Velescu, ale cărui entuziasm și experiență, în materie de istorie a artei și analiză a imaginii, au fost de-a dreptul contagioase!

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 5


Fiind direct implicat în fiecare segment de activitate al ENASONI, cum reușești să faci față tuturor cerințelor și clienților? Cum lucrezi eficient?
Foarte bună întrebarea, ținând cont de faptul că fiecare zi e diferită ca și program iar cerințele sunt mereu customizate atunci când clienții sunt noi. Cu cei care revin constant pentru a apela la serviciile mele am construit o relație bazată pe încredere și, așa cum se știe, consilierea individuală, de fapt, vinde cel mai bine un produs. Mă ocup personal de fiecare client până ajungem la rezultatul dorit. Prin urmare, mă aflu permanent într-o “luptă” pentru echilibrul dintre: timpul petrecut cu programările de la studio-ul atelier din Timișoara, provocarea de a veni mereu cu idei noi, investiția în noi resurse și produse și, nu în ultimul rând, timpul de relaxare, detașare de muncă, pe care încerc mereu să îl petrec cu familia.

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 6

Care sunt proiectele de care ești cel mai mândru, care ți-au
adus cea mai mare satisfacție? Cum te-au provocat acestea?

Ar fi multe, nu aș putea numi unul sau două doar… Sunt proiecte care au durat luni întregi sau altele care s-au încheiat în mai puțin de o săptămână. Cel mai important pentru mine ar fi să nu existe doar motivația financiară, adică un profit mare dar pe termen scurt. Ideal ar fi ca un proiect să te dezvolte și personal, să crești în experiență într-un domeniu nou, să înveți să relaționezi mai bine cu oameni diferiți decât ține printr-o comunicare
eficientă și să simți la final că ambele părți au avut de câștigat de pe urma colaborării. Satisfacția mea e maximă când un client revine cu zâmbetul pe buze și îmi amintește cât de reușită a fost ultima colaborare.

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 7

Mergând un pic către zona de business, cum ți-ai clasifica ariile de activitate ținând cont de profit? Care sunt cele mai accesate
servicii care îți susțin întregul concept?

Pe primul loc se află pachetele de branding pe care am început să le realizez încă din 2005. Un astfel de pachet conține de obicei: design de logo, cărți de vizită, coli cu antet și mape de prezentare A4. La cerere se poate realiza și un site web de prezentare. Pe site-ul meu www.enasoni.com la secțiunea CASE STUDY puteți vedea câteva proiecte selectate precum și clienți pentru care am lucrat până acum. Apoi ar urma segmentul de Cadouri Premium Business care, evident, se personalizează pentru fiecare client sau companie în parte. Aceste seturi cadou presupun livrarea unor accesorii personalizate (agende, cravate, pixuri sau stilouri) în cutii din lemn, decorate cu piele naturală și gravate cu numele sau inițialele dorite. Mai multe imagini pot fi găsite și pe pagina web dar și pe pagina de Facebook: Cadouri Personalizate TM.

Lucian Enasoni, artistul care îmbină imaginea cu principiile 8

Cum structurezi un plan pentru a crea o identitate vizuală
unui client? De ce resurse ai nevoie și pe ce mizezi în reușită?

Planul începe cu un logo bun! Dacă sigla nu e reușită, întreaga imagine a firmei se va surpa și va cădea ca un domino. Multe firme din România au început în grabă, cu un logo făcut de “prietenul unui verișor al soției” ca mai apoi, în doar un an sau doi, să se trezească în impas din punct de vedere al marketing-ului și al promovării, deoarece nu au o imagine construită solid de la bun început. Mulți spun că nu contează imaginea însă atunci când aleg un produs de pe raft se bazează 99%, în decizia lor, pe design-ul etichetei. Un produs pare mai scump și mai calitativ datorită exteriorului. Exterior care se compune dintr-o cromatică potrivită, o fotografie bine aleasă, câteva forme grafice și un tip de caractere de text optim ales pentru acel produs. Referitor la resurse, după o discuție de minim 30 de minute cu clientul, îmi pot face o idee despre ce are nevoie și în ce direcție ar vrea să ducă produsul sau compania respectivă. Clientul îmi oferă resursele iar eu “construiesc grafic” pe baza lor.

Pentru că ești “creator de imagine”… ce înseamnă imaginea?
Cat de complex este, de fapt, acest concept?

Din nou o întrebare cu o profunzime aparte! Spun aceasta pentru că sunt nevoit să comprim în câteva rânduri un răspuns ce poate ocupa 10 pagini. Citind numeroase cărți despre artă, imagine, litere, fotografie și activând în acest domeniu de aproape 15 ani, am ajuns la concluzia că imaginea este doar un înveliș, este doar acel 10% dintr-un produs, o companie sau chiar dintr-o persoană. Iar restul de 90% înseamnă caracter, substanță și motivație. Ce este DUPĂ acea imagine este ceea ce contează de fapt și prea mulți au fost păcăliți subit de o imagine, ca mai apoi să descopere realitatea: sub acea imagine nu exista un caracter, nu era profunzime iar motivația era una greșită. Acest principiu se poate aplica în viață, așa cum spuneam, pe mai multe planuri și domenii. Degeaba dorești să vinzi un produs de slabă calitate (substanță), doar pentru a face bani (motivație) iar pentru asta îl îmbraci într-un ambalaj care fură ochii (reiese caracterul negativ). Exemplele sunt numeroase: pantofi care arată bine dar pe care nu-i poți purta mai mult de o oră, fructe colorate și lucioase dar fără gust, mașini noi care arată bine dar care stau mai mult în service decât pe șosele, companii care promit lucruri mari dar suprataxează clientul ori de câte ori au ocazia și pentru cele mai mici lucruri, dar și oameni care se îmbracă frumos pentru că își permit dar nu au bun-simț și nu cunosc codul bunelor maniere de bază.

Dintre toate domeniile pe care le abordezi, fotografia pare să fie partea mai boemă, dacă îmi permiți să o numesc așa. Totuși, la această categorie ai fost foarte premiat. Ai avut de la început acest scop și ai mers în direcția respectivă sau totul a venit firesc, din pură creativitate?
Fotografia rămâne arta mea de suflet. Am fost influențat în această artă de marii fotografi francezi Robert Doisneau și Willy Ronis, iar cei care vor vedea seria mea de fotografii alb-negru vor recunoaște ADN-ul francez în compoziție și în stilul de a fotografia. Mi-a plăcut să fac fotografii ce nu pot fi copiate, cele care surprind un moment, o stare, o atitudine… Nu poți realiza un portret reușit dacă te gândești între timp la cât vei fi plătit pentru asta. Trebuie să facem diferența dintre pasiune și job, dintre a face artă și a onora o comandă. Da, poți face poze frumoase și pentru bani dar nu vor avea suflet, vor fi poze comerciale care (doar) arată bine. Fotografiile mele au surprins viața și energia mișcării, în toate formele ei. Premiile au venit natural, firesc, așa cum spuneai. Când compania FIAT mi-a acordat premiul I pentru o fotografie în care am surprins un kiwi într-un anumit fel, mi-am dat seama de valoarea unei idei, de importanța felului în care vedem lucrurile banale ce ne înconjoară zi de zi.

Generezi identitate vizuală pentru clienți. Dar cum ai creat imaginea ta și cum ai defini-o în câteva cuvinte?
Dacă ar fi să formulez un răspuns cu simțul umorului aș spune că imaginea
mea s-a creat de la sine! Și chiar așa este, nu aș mai adăuga sau scoate nimic. Îi las pe cei care mă cunosc să mă definească și să își formuleze o părere despre mine. Personal, prefer sa evit auto-descrierile iar cei apropiați știu că, într-o conversație, vorbesc puțin sau deloc despre mine.

Cum arată pentru tine imaginea “dolce vita”?
Cred că o viață de calitate, rafinată și “dolce” nu ține de condiția materială și nici de moștenirea mai bună sau mai slabă pe care am primit-o. Principiile bune, conduita morală și etica muncii fac ca viața să fie excelentă și nu plictisitoare. Satisfacția de a nu căuta mereu calea mai ușoară, ținuta cea mai comodă sau varianta cea mai ieftină, ci de a tinde spre mai mult, mai bine și a crește ca om din toate punctele de vedere, aceasta e adevărata “dolce vita”. Si mai e ceva, a nu uita că Dumnezeu e Creatorul iar noi suntem doar administratori a ceea ce am primit de la El. Universul are un Arhitect, nu suntem făcuți să trăim în haos și dezordine. În felul acesta nu vei putea fi nemulțumit sau neîmplinit deoarece vei conștientiza că, în viață, nu se învârte totul în jurul tău.


www.enasoni.com

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More