Vedetele i-au purtat odată ca protecţie împotriva luminii reflectoarelor, piloţii americani de luptă au introdus factorul cool. I-au purtat atât cei buni, cât şi cei răi, celebrităţile, excentricii, chiar şi vechii romani, chinezi şi eschimoşi cunoşteau ochelarii de soare. Pătrunderea lor ca şi accesoriu fashion a început totuşi în urmă cu 75 de ani.
Ochelarii de soare înfrumusețau fața dictatorilor, a divelor sau a starurilor pop. Karl Lagerfeld apare foare rar fără ei. Ei țin paparazzi la distanță, produc senzația de covor roşu, demonstrează stil şi sunt versatili. Multe personalități nu ies în lume fără ochelari de soare, de exemplu Jackie Onassis sau Audrey Hepurn în “Breakfast at Tiffany’s”. Elton John a avut voie să dețină exemplarele cele mai nebuneşti, dar cele mai multe le-a avut Bono, solistul trupei U2. Astfel, industra modei a recunoscut de mult timp potențialul ochelarilor de soare. Nu există nicio marcă care are un nume, care să nu fi introdus în sortimentul lor ochelari de soare cu logoul lor, într-o multitudine de forme şi materiale.
De la smaralde până la oase de focă
La o incursiune în istorie, aflăm că împărtul Nero şi-a urmărit luptele cu gladiatori printr-un smarald, pentru a se proteja de soare. Chinezii, în secolul al XII-lea, au reuşt să întunece cristale de cuarț, mai târziu s-au întunecat sticlele cu funingine, şi chiar şi eschimoşii au găsit o soluție. Ei au crestat în oasele de focă, pentru a nu “orbi” de la gheață, zăpadă sau soare. Ochelarii de soare cu ramă propriu-zisă au apărut abia în secolul al XIX-lea, datorită opticienilor precum Carl Zeiss; ele erau mai mult ajutor medical pentru oamenii cu probleme de vedere decât accesoriu.
Pasul în lumina reflectoarelor
Abia când actorii au descoperit avantajele ochelarilor de soare şi au început să se protejeze astfel la filmări de lumina reflectoarelor, ochelarii au primit mai multă atenție. Pentru că ei erau inaccesibili pentru oamenii de rând, antreprenorul Sam Foster a început în 1929 să ĩi producă în masă şi astfel a fost vândută prima pereche de ochelari de soare pe plajele Oceanului Atlantic din Statele Unite.
Cool peste nori
Perioada modernă a ochelarilor de soare este strâns legată de marca tradițională Ray-Ban. În 1937, soldatul american şi-a dotat escadrila de vânătoare cu propriul model dezvoltat “Aviator” de la Ray-Ban. Pe nasul celor mai cool piloți americani, ochelari uşori din metal cu sticlă verde, având forma unei picături, au adus primul suflu în Europa și în lumea largă. Ei au devenit obiect de cult. În 1950 a pătruns pe piață Ray-Ban “Wayfarer”, un alt clasic previzibil și prima pereche de ochelari de soare din masă plastică, cu un look masculin, care le stătea bine şi femeilor. Frații Blues i-au făcut renumiți în toată lumea şi au devenit cel mai cool accesoriu. Astăzi, ochelarii de soare oferă un statut modern persoanelor şi sunt, pe lângă ceas şi pantofi, unul din accesoriile cu efect cu adevărat masculin. Apoi au avansat la produse de Lifestyle, care scot în evidență stilul personal. Fie articole în masă sau unicate, ochelarii de soare sunt accesorii cu care poți demonstra că eşti conştient de importanța stilului chiar şi cu un buget scăzut.
Cmentariile sunt închise