Porsche – o legenda
Ing. h.c. F. Porsche AG, prescurtat de obicei la Porsche AG, sau doar Porsche, este o firma germana constructoare de automobile sport. A fost fondata in 1931 de Ferdinand Porsche, inginerul care a creat si primul model Volkswagen bine cunoscutul Volkswagen Beetle. Compania isi are sediul in Stuttgart, Baden-Württemberg.
Ferdinand Porsche a infiintat „Dr. ing. h. c. F. Porsche GmbH” in 1931, cu sediul la Königstrasse in centrul Stuttgartului. Compania oferea initial servicii de consultanta si proiectare, si nu construia automobile sub numele propriu. Unul din primele contracte a fost cu guvernul german pentru a proiecta o masina populara, „Volkswagen” in germana[1].
Primul model Porsche, Porsche 64, a fost proiectat in 1939 folosind multe componente de la Volkswagen Beetle.
Fiul lui Ferdinand Porsche, Ferry Porsche, a decis sa isi construiasca o masina proprie pentru ca nu a gasit una existenta care sa ii satisfaca exigentele. Primele modele din ce avea sa devina 356 au fost construite intr-un mic atelier in Gmünd, Austria si aveau caroseria din aluminiu. Prototipul a fost prezentat dealerilor germani, si dupa ce comenzile au atins un numar prestabilit, productia a fost demarata. Multi considera 356-le ca primul Porsche doar pentru ca a fost primul model vândut de companie. Porsche a angajat firma Reutter Carosseri, care colaborase in prealabil cu Porsche la prototipurile Volkswagen Beetle, pentru a produce caroseria 356-lui. Porsche a construit o fabrica de asamblare peste drum de Reutter Carosseri. Modelul 356 a fost omologat in 1948.
in Ianuarie 30, 1951, Ferdinand Porsche a murit din cauza unor complicatii aparute dupa un atac cerebral.
in Germania de dupa razboi materialele erau, in general, greu de gasit asa ca 356 a folosit componente de la Volkswagen Beetle incluzând motorul, cutia de viteze si suspensia. Modelul 356 a suferit câteva modificari pe parcursul productiei A, B, C si multe din componentele de provenienta VW au fost inlocuite cu componente fabricate de Porsche. Ultimele modele 356 erau antrenate de motoare proiectate complet de Porsche. Caroseria a fost proiectata de Erwin Komenda care proiectase de asemenea si caroseria Beetle. Porsche a folosit de la inceput o configuratie cu motor racit cu aer montat in spate, rar folosita de alti producatori de automobile dar care a facut posibila realizarea unor automobile foarte bine echilibrate.
in 1963, dupa unele succese in cursele auto, cu modelele Porsche 550 Spyder, compania a lansat Porsche 911 un alt automobil cu motor racit cu aer, montat in spate dar cu 6 cilindri in configuratie boxer. Echipa care a proiectat scheletul intern a fost condusa de fiul cel mare a lui Ferry Porsche, Ferdinand Alexander Porsche (F. A.) Faza de proiectare a cauzat unele conflicte interne cu Erwin Komenda care conducea departamentul insarcinat cu proiectarea caroseriei. F. A. Porsche s-a plâns ca Komenda a facut modificari neaprobate de el. Ferry Porsche a dus desenele fiului sau catre producatorii Reuter. Atelierul Reuter a fost mai târziu achizitionat de Porsche (asa numita Werk II). Dupa aceasta Reuter a devenit un producator de scaune pentru automobile, cunoscut azi ca Keiper-Recaro.
Initial modelul 911 trebuia sa se numeasca 901 insa Peugeot detinea drepturile de autor pentru nume in formatul x0x. Modele de curse insa au pastrat numerotarea „corecta”: 904, 906, 908. 911 a devenit cel mai cunoscut model Porsche, un succes pe pista, in raliuri dar si in privinta vânzarilor. Brandul Porsche este definit de 911 mai mult decât de orice alt model. Se fabrica si in ziua de azi insa, desi foloseste multe elemente stilistice ale originalului, mecanic pastreaza doar conceptul de baza – coupe cu motor 6 cilindri boxer amplasat in spate.
Modelul 911 insa se adresa altei piete având un pret semnificativ mai ridicat fata de 356. Exista insa cerere pentru o masina sport ieftina asa ca a fost introdus modelul 912 având caroseria de 911 dar unele componente bazate pe 356 inclusiv motorul in 4 cilindri.
in anii 70 s-a incercat inlocuirea modelului 911 cu 928 un coupe cu motor frontal V8. in ciuda performantelor si a confortului superior nu a depasit niciodata vânzarile modelului 911 pâna in 1995 când a fost retras. Pretul mai ridicat si popularitatea modelului 911 au fost unele din motivele vânzarilor sub asteptari.
in continuare Porsche a diversificat gama cu modele 924, 944 plasate inferior modelului 911 dar si cu alte modele. Aceasta diversificare a continuat in istoria recenta cu introducerea modelului SUV Cayenne si va urma cu lansarea modelului Panamera un sedan cu patru usi asteptat sa apara in 2009.
in 2004 a demarat productia modelului Carrera GT care, la 605 CP, este cel mai puternic model de serie fabricat vreodata de Porsche dar si cel mai scump cu un pret estimat la 450.000 EUR.
Porsche a reusit sa ramâna un producator independent in ciuda a diferite zvonuri de-a lungul timpului. incepând cu 2005, familiile Porsche si Piech controleaza toate actiunile cu drept de vot ale Porsche AG. in octombrie 2005 compania a anuntat achizitia a 18.53 % din Volkswagen AG. Din iunie 2006 procentul s-a ridicat la 25.1%. in 2008 Porsche AG achizitoneaza pana la 51% din actiunile Volkswagen AG, tranzactia fiind deja aprobata de Consiliul Director al Volkswagen, devenind astfel actionar majoritar.
Boxster
Porsche Boxster este modelul cel mai mic si in acelasi timp si cel mai accesibil. A fost conceput de la bun inceput ca un roadster cu doua locuri. Modelul actual – 987 – este la a doua generatie si, in ciuda asemanarii exterioare, Porsche spune ca doar 20% din componente sunt comune primei generatii. Modelul este oferit cu doua motoare amândoua de tip boxer. Primul este un boxer cu 6 cilindri de 2,7l ce dezvolta o putere de 245 CP (180 kW) la 6.500 rpm si un cuplu motor de 273 Nm[2]. Al doilea, disponibil pe Boxster S, are o cilindree de 3,4l cu o putere de 295 CP (217 kW) la 6.250 rpm si un cuplu de 340 Nm. Performantele sunt: acceleratie 0-100 km/h in 6,1s si o viteza maxima de 254 km/h pentru modelul de 2,7l respectiv 6,1s si 272 km/h pentru Boxster S.
Cayman
Porsche-ul Cayman a aparut in 2006. Este un coupe cu doua locuri bazat pe Boxster. imparte cu acesta motoarele, desi cel de 3,4l este disponibil pe Boxster doar din 2007 fiind insa prezent pe Cayman inca de la inceput. Performantele sunt si ele similare cu ale Boxster-ului 6,1s acceleratie de la 0-100 km/h si 258 km/h viteza maxima si 5,4s (5,1s pentru 0-60mph) si 275 km/h pentru Cayman S. Performantele sunt foarte apropiate modelului 911 Carrera si exista unele speculatii ca a fost „incapacitat” in mod deliberat de exemplu prin lipsa unui limited slip differential (LSD) nici macar ca optiune. Cu toate acestea pilotul de raliu Walter Röhrl a reusit un timp de 8 minute si 11 secunde pe Nürburgring Nordschleife (bucla nordica) si doar 8 minute si 15 secunde in 911 Carrera. Timpul oficial pe Nürburgring Nordschleife listat de Porsche este de 8 minute 20 secunde.
911
Modelul 911 este in fabricatie din 1964 si este modelul asociat cel mai mult cu numele Porsche. incarnarea actuala a legendarului 911 – 997 – este oferit in pana la 15 modele in functie de tara. In România sunt disponibile doar 13.
911 Carrera
Modelul de baza, 911 Carrera, este disponibil cu 2 motoare, tractiune integrala sau spate, coupe sau decapotabila rezultând in 8 variante: Carrera, Carrera S, Carrera Cabriolet, Carrera S Cabriolet, Carrera 4, Carrera 4S, Carrera 4 Cabriolet, Carrera 4S Cabriolet. Primul motor este un boxer cu 6 cilindri 3,6l, identic practic cu motorul oferit pe predecesorul 996, ce dezvolta 325 CP (239 kW). Al doilea este un boxer 6 cilindri de 3,8l cu 355 CP (261 kW). Coupeul are o acceleratie 0-100 km/h de 5,0s respectiv 4,8s pentru Carrera S si o viteza maxima de 285 km/h respectiv 293 km/h. Performantele variaza putin pentru Cabriolet si pentru varianta cu tractiune integrala.
911 Targa
Targa este echipat cu un acoperis de sticla retractabil. Este disponibil in variantele Targa 4 si Targa 4S.
911 Turbo
Modelul de vârf, 911 Turbo, este disponibil doar cu tractiune integrala in varianta Coupe si Cabriolet. Motorul este bazat pe cel al modelului 996 care la rândul sau este bazat pe cel de pe GT1, modelul de curse, motor care s-a dovedit foarte fiabil. Acesta este un boxer cu 6 cilindri de 3,6l ce dezvolta 480 CP (353 kW) la 6.000 rpm si cuplu motor de 620 Nm. Acesta confera turboului o acceleratie 0-100 km/h de 3,9s respectiv 3,7s pentru cutia automata Tiptonic S (3,7s si 3,4s pentru 0-60mph[3]) si o viteza maxima de 310 km/h. Are unele modificari estetice fata de Carrera printre care bara fata modificata, gaurile de aer laterale si altele.
911 GT3 si GT3 RS
GT3 este modalitatea Porsche de a omologa modelul 911 pentru curse si este de asemenea folosit ca model de baza pentru echipe private de curse. Acesta este propulsat de un motor boxer 6 cilindri de 3,6l aspirat normal ce dezvolta 415 CP (309 kW). De asemenea are unele modificari pentru a-i conferi performante marite, modificari de ordin aerodinamic, garda la sol scazuta si o greutate de doar 1395 kg. Modelul RS continua modificarile prin scaune de curse din fibra de carbon si roll bar. Perfotmantele sunt acceleratie 0-100 km/h in 4,3s (4,2s pentru RS) si o viteza maxima de 310 km/h[4].
911 GT2
911 GT2 este varianta cea mai performanta si a inceput sa fie oferita in 2007. Are un motor boxer 6 cilindri de 3,6l supraalimentat ce dezvolta 530 cp (395 kW) la 6500 rpm si este cel mai puternic model din gama Porsche dupa retragerea de pe piata a Carrera GT. Are o masa mai scazuta si doar tractiune spate, fata de Turbo[5]. Acceleratia de la 0-100km/h este de 3,7s si viteza maxima de 329 km/h.
Cayenne
Modelul Cayenne a fost dezvoltat in colaborare cu Volkswagen pentru un cost de productie mai scazut. Este un SUV primul fabricat vreodata de Porsche. Este oferit, momentan, in trei variante Cayenne, Cayenne S si Cayenne Turbo. Modelul de baza are un motor V6 de 3,6l de provenienta Volkswagen care a fost insa modificat substantial. Acesta ofera 290 CP (213 kW) la 6.200 rpm si 385 Nm la 3.000 rpm. Performantele sunt: acceleratie 0-100 km/h in 8,1s si o viteza maxima de 227 km/h. Cayenne S are un V8 de 4,8l capabil de 385 CP (283 kW) la 6.200 rpm si 500 Nm la 3.500 rpm cu o acceleratie 0-100 km/h de 6,6s si o viteza maxima de 252 km/h. Modelul de vârf, Cayenne Turbo, are un motor V8 de 4,8l ce dezvolta 500 CP (368 kW) la 6.000 rpm si 700 Nm intre 2.250 – 4.500 rpm. Desi nu a fost primit foarte bine de fanii Porsche modelul Cayenne a fost un succes de vânzari. Pe unele piete, de exemplu SUA, fiind cel mai bine vândut model Porsche.
Porsche Romania
este cel mai mare importator auto din România, companie înfiinţată în noiembrie 1997 şi care aparţine de Porsche Holding GmbH cu sediul în Salzburg. Începând cu martie 2011, Holdingul Porsche a fost înglobat în concernul Volkswagen AG drept una din subsidiarele sale, păstrând însă structurile independente. Porsche Romania este importatorul general pentru mărcile Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Volkswagen Autovehicule Comerciale şi Das WeltAuto. Un obiectiv important al companiei noastre până în prezent a fost înfiinţarea unei reţele competente de distribuţie şi service la nivel naţional. Porsche Romania este responsabilă pentru evoluţia calitativă şi extinderea reţelei de distribuţie. Reprezentăm interesele clienţilor nostri şi ale organizaţiei noastre de distribuţie în relaţia cu producătorii. Compania noastră preia autovehiculele mărcilor menţionate mai sus de la fabricile producătoare şi le distribuie prin intermediul reţelei de distribuitori, compusă din centre auto proprii şi dealeri independenţi autorizaţi de către noi. În afacerea noastră de baza este inclusă şi aprovizionarea reţelei naţionale de dealeri cu piese de schimb şi accesorii originale. Porsche Romania şi distribuitorii săi oferă clienţilor maşini atractive, sigure şi ecologice, la cele mai înalte standarde tehnice si de calitate.
www.porscheromania.ro
Cmentariile sunt închise