Kavalierstouren înseamnă prospeţimea iernii, călătorii All Inclusiv la Grand Hotels şi staţiuni balneare. Înainte ca oamenii să înveţe să savureze călătoriile, trebuiau să descopere ceva. Iată o retrospectivă asupra decadelor trecute, în care turismul a început să funcţioneze.
Clic, clic, clic, rezervare confirmată – ceea ce astăzi se poate planifica şi organiza cu doar un clic din atmosfera placută a căminului era în vremurile de demult un proiect mare care necesita timp şi cu o finalitate nesigură. Primele evaluări a ceea ce numim noi astăzi turism au fost recunoscute abia acum 200 de ani.
Despre invazii şi tururi de cavalerie
Dacă ne uităm mult înapoi în istorie, călătoria a fost rezervată în special următorilor oameni: aventurieri, descoperitori sau negustori. Ei porneau la drum, să descopere lumea şi rute noi, să invadeze sau să găsească alte căi comerciale sau parteneri. Şi bineînteles mai există şi categoria pelerinilor, care nu ar fi putut fi îndepărtați, în călătoriile lor alese, de confort şi savoare. Primele călătorii, care conțineau şi puțin amuzament, erau aşa-zisele „Grand Tours” sau chiar „Kavalierstours”, care erau rezervate de pe vremea renaşterii numai pentru descendenții nobilimi.
Cu viteză către noi locaţii
Odată cu descoperirea motorului cu aburi „călătoriile” se modifică drastic. Începând cu anii 1820 au început să circule primele trenuri cu vagoane pentru persoane iar pe Atlantic vapoare cu aburi. Dar nu toți agreau descoperirile tinere. Astfel a scris Jules Verne, în 1870: „Vapoarele cu aburi nu pot fi numite vapoare, sunt mai mult oraşe plutitoare.” Şi locuințele s-au modificat în funcție de felul călătoriei. Astfel au apărut, de exemplu, prin 1800, primele Grand Hoteluri, care – atunci ca şi acum – au epatat cu serviciile excelente şi, pe atunci, cu cel mai modern lux, astfel având cea mai mulțumită clientelă pe scena socială. La fel se schimbă şi satele mici, cum erau în secolul 18, din băi termale şi stațiuni termale, în stațiuni moderne, ca urmarea apariției stațiunilor balneare maritime. Oamenii îşi pierd frica de mare, dar şi pe cea de munte.
Cine a inventat turismul?
La început, vacanțele însemnau cel puțin, să mergi în vilegiatură. Până în 1864. Pentru că atunci a descoperit un elvețian prospețimea iernii. Un hotelier din St. Moritz şi-a invitat oaspeții în lunile de iarnă, pentru a savura peisajele şi în această perioadă. Restul este istorie.
Pe patru roţi şi deasupra norilor
Următoarea revoluție a turismului, care a vizat clasa de mijloc, a fost fabricarea în serie a automobilului Ford model T, în anul 1914, care a devenit un bun realizabil. Sisteme stradale au fost construite în USA exact ca şi motelurile încă necunoscute la marginea şoselelor. Ca şi contramăsură la USA, în Europa motorizarea în masă a început după al doilea război mondial, şi odată cu ea şi turismul în masă. O perioadă în care curând apărea un alt mijloc de deplasare: avionul pentru pasageri. Chiar dacă existau, încă din 1927, avioane pentru pasageri, peste Atlantic, cu scaune confortabile şi cu paturi, cum erau cunoscute de la trenuri, dar pentru masa largă, aceste zboruri rămân încă mult timp neaccesibile. Piatra de temelie pentru turismul aviatic, cum îl cunoaştem noi azi, a pus-o Marea Briatnie, în anii 1950, cu prima călătorie cu avionul All Inclusive spre Spania. Odată cu apariția zborurilor intercontinentale fără oprire şi-au pierdut importanța şi vapoarele mari. În anul 1960, marile companii de transport maritim au introdus zborurile peste Atlantic. Timpul turismului modern a început definitiv aşa cum îl cunoaştem noi astăzi.
Cmentariile sunt închise